Tilgængelighed hos Viaplay

Tilgængelighed hos Viaplay

Hos Viaplay mener vi, at alle skal kunne nyde gode historier. Derfor arbejder vi på at gøre vores streamingtjeneste tilgængelig og nem at bruge for alle.

Hvad er Viaplay?

Viaplay er en streamingtjeneste, der underholder millioner af brugere hver dag med vores brede udvalg af indhold, herunder:

  • Film og tv-serier
  • Dokumentarer
  • Livesport

Tilgængelighedsfunktioner

For at gøre Viaplay nem at bruge har vi gjort det muligt hurtigt at aktivere og justere tilgængelighedsindstillinger, når du ser indhold. I webversionen af Viaplay tilbyder vi blandt andet følgende funktioner:

  • Undertekster for de fleste programmer, med justerbar størrelse og baggrund
  • Skærmlæserunderstøttelse til navigation på hjemmesiden og i appen
  • Tastaturnavigation – du kan bruge Viaplay uden mus
  • Tydelig kontrast og letlæselige skrifttyper for bedre læsbarhed

Vi har også gjort det nemt at søge, browse, oprette abonnement og administrere kontoinstillinger.

Du finder flere oplysninger på vores kundeserviceside.

Viaplays hovedversion til streaming

Vores webversion til personlige computere (PC eller Mac) i en standardbrowser giver adgang til hele Viaplay-oplevelsen, inklusive vores tilgængelighedsfunktioner. Her er et link til en artikel på vores kundeserviceside, som forklarer, hvordan du bruger Viaplays webversion.

Vi tilbyder også populære mobilapps til Apple- og Android-enheder, som ofte indeholder de samme eller endnu mere avancerede tilgængelighedsfunktioner.

Hvis du vil se Viaplay på dit smart-tv, anbefaler vi, at du caster fra webversionen for at få adgang til det fulde udvalg af tilgængelighedsfunktioner. Her er et link til en artikel på vores kundeserviceside, som forklarer, hvordan du caster til et smart-tv.

Hvorfor tilbyder vi tilgængelighedsfunktioner?

Vi ønsker, at så mange som muligt kan bruge og nyde Viaplay. Det inkluderer vores ambition om at designe vores streamingtjeneste, så den er nem at bruge for alle. Det er også vores juridiske forpligtelse i henhold til EU-lovgivning og national lovgivning, såsom direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD), det europæiske tilgængelighedsdirektiv (EAA) og den svenske radio- og tv-lov.

Vi arbejder aktivt på at tilbyde tilgængelighedsfunktioner til dig, som for eksempel har svært ved at se eller høre indhold, og på at gøre dem nemme at finde og bruge.

Hvad kræves i henhold til det europæiske tilgængelighedsdirektiv (EAA)?

Vi er ifølge det europæiske tilgængelighedsdirektiv (EAA) forpligtet til at gøre vores streamingtjeneste opfattelig, betjenelig, forståelig og robust.

EAA forpligter os desuden til at overføre de tilgængelighedsfunktioner, som den svenske Mediemyndigheden har fastlagt, via den tjeneste der giver adgang til Viaplays indhold. Som en del af vores engagement forklarer vi, hvordan du bruger Viaplays tilgængelighedsfunktioner. Du kan læse mere om, hvordan vi opfylder kravene på vores kundeservicesider.

Hvad kræves i henhold til direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD)?

Viaplay Group Sweden AB har svenske sendetilladelser og registreringer, hvilket betyder, at vi skal følge de regler, der er fastsat af Mediemyndigheden i henhold til direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD) og national lovgivning.

Disse regler kræver, at vi gør vores svenske kanaler og tjenester tilgængelige og også fremmer tilgængelighed på vores øvrige kanaler og platforme.

Tilgængelighedskravene fra Mediemyndigheten for de svenskfokuserede kanaler (TV3, TV6, TV8, TV10), som stammer fra AVMSD, er:

  • Undertekster til forudindspillede programmer – 100 % dækning
  • Undertekster til direkte udsendelser – 60 % dækning
  • Tegnsprogstolkning – 10 % dækning
  • Synstolkning – 10 % dækning
  • Oplæste undertekster – 7 % dækning

Tilgængelighedskravene fra Mediemyndigheten for Viaplay.se er:

  • Undertekster – 100 % undertekster for alle programmer på svensk rettet mod seere over 6 år
  • Tegnsprogstolkning – alle programmer, der tilbydes med tegnsprog i Viaplays lineære tjenester, skal også tilbydes med tegnsprog på Viaplay.se, hvis programmet er tilgængeligt dér
  • Synstolkning – alle programmer, der tilbydes med synstolkning i Viaplays lineære tjenester, skal også tilbydes med synstolkning på Viaplay.se, hvis programmet er tilgængeligt dér
  • Oplæste undertekster – nogle programmer skal gøres tilgængelige

Tilgængelighedskravene for alle øvrige tjenester (lineære kanaler og Viaplay-platforme i Danmark, Norge osv.) fra Mediemyndigheten er:

  • Skal fremme tilgængelighed ved at levere et stigende antal programmer
  • Skal indsende handlingsplaner for, hvordan Viaplay vil forbedre tilgængelighede

På grund af "oprindelseslandsprincippet" er Viaplay ikke forpligtet til at følge specifikke lokale regler for kanaler og tjenester, der ikke er rettet mod svenske seere. I henhold til det europæiske tilgængelighedsdirektiv (EAA) skal vi kun inkludere de tilgængelighedsfunktioner, der allerede er omfattet af AVMSD, når vi tilbyder vores streamingtjenester. Det sikrer, at vi overholder både AVMSD og EAA.

Sådan arbejder vi med tilgængelighed hos Viaplay

Vi arbejder på at gøre Viaplay tilgængelig for så mange som muligt.
Vores udviklingsteams følger faste rutiner for at tage hensyn til tilgængelighed, når vi designer og forbedrer tjenesten.
Vi arbejder også tæt sammen med kundeservice, så de kan hjælpe brugere, der har brug for ekstra støtte.

Hvis du har feedback om, hvordan Viaplay fungerer for dig, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice.

Din feedback hjælper os med at gøre tjenesten bedre for alle.

Senest opdateret: 26. juni 2025